Kommunicera utan att tappa fokus
Undvik att börja om i dokumentet
Om du är en van Teams-användare är risken stor att du någon gång behövt lämna ett dokument för att fråga en kollega något du undrar över. Så du ställer frågan och vill sedan snabbt komma tillbaka till där du var, bara för återigen behöva ladda om dokumentet och starta på nytt från toppen.
Teams är i allra högsta grad ett fantastisk verktyg men det finns många funktioner som vi inte känner till eller helt enkelt har glömt bort. Många av dessa funktioner hjälper oss att hålla fokus samtidigt som vi är effektiva. På denna sida kommer vi att tipsa dig om hur du kommunicerar utan att behöva använda chattfönstret.
Kommunicera genom sökfältet
Låt säga att du sitter och arbetar i en Word-fil genom Teams och får en snabb fundering du vill kontrollera med en kollega. Istället för att klicka upp chattfönstret och på så vis lämna dokumentet kan du använda sökfältet högst upp i Teams-fönstret.
I sökfältet följt av personen du vill ställa din fråga till. Du kan då välja personen i en drop-down lista och sedan skriva en snabb fråga.
På så vis stannar du kvar i dokumentet och kan fortsätta utan avbrott vilket behåller fokus på uppgiften.
Enkelt och bra!
Den här funktionen är en del i ett större webinar där Mikael Westergren och Mikael Lundgren går igenom smarta tips som framhäver effektivitet och fokus.
Om du är intresserad av att lära dig fler smarta tips så skrolla gärna ner på sidan och klicka på bilden till webinariet för att ta del av allt material.