Koppla Microsoft Teams till Dynamics 365 eller PowerApps

Microsoft Dynamics 365 är utvecklat för samarbete och struktur.
Allt från affärsmöjligheter och kundprofiler till ärendehantering och olika former av strukturerad information huseras med fördel i denna flexibla plattform.

Dynamics 365’s plattform öppnar upp stora möjligheter till effektivt arbete men det är även viktigt att samspela med andra närliggande system. Att hoppa från ett system kan innebära tidsförluster men också påfrestning på koncentration och bör i möjligaste mån undvikas för att öka effektiviteten i verksamheten.

Amanzias egen Zeke Pranjic berättar hur du enkelt och smidigt kan koppla samman Dynamics 365 med Microsoft Teams för att uppnå ett så produktivt arbetssätt som möjligt.


Zeke Pranjic

Zeke är en väldigt uppskattad konsult hos våra kunder. Han har lång erfarenhet av att göra organisationer mer effektiva och ligger ständigt i framkant med de senaste lösningarna från Microsoft.

Nedan tipsar han om hur två vanligt förekommande system i Microsoftvärlden kan kopplas samman för att göra verksamheten mer produktiv och effektiv.

Koppla Teams till Dynamics eller valfri PowerApp  

En av de stora nyheterna som tillkommit i 2021 Release wave 2 är möjligheterna att integrera Teams med Dynamics 365 (Sales, Service, Field Service, Marketing, PSA). Förutsatt att man har sin Dynamics online så är i princip det enda övriga kravet för att sätta upp integrationen att Teams och Dynamics huseras i samma tenant. Istället för att tråka med instruktioner om det praktiska kring hur integrationen sätts upp, hänvisar jag till Microsofts egna steg-för steg guide som går att finna här.  Räds icke dock, guiden är bra med tydliga förklaringar. 

Samarbeta med ditt sälj eller kundtjänstteam via Teams på leads, ärenden, kundutveckling och affärsmöjligheter 

Fördelen med att ha tillgång till Dynamics i Teams (eller vice versa) är att medarbetarna jobbar i ett och samma verktyg som de använder dagligen i sin kommunikation. I och med integrationen har de samtidigt snabb tillgång till kundinformation och övriga verksamhetskritiska detaljer, oavsett om det rör sig om ärenden i en kundtjänst eller affärsmöjligheter på en säljavdelning.

Dra fördel av teams som klient i en sälj och kundtjänstmiljö  

Säljorganisationen som jobbar med Teams har oftast med sig surfplatta eller mobiltelefon ute på fältet men har sedan behövt hantera leads och ordrar m.m. i Dynamics-appen på datorn.

Ett betydligt smidigare arbetssätt är när Teams integreras med Dynamics oavsett om man sitter på en platta, mobiltelefon eller dator. Säljaren kan direkt bolla med kollegor kring kunder och olika säljaktiviteter.

En kundtjänst kan samarbeta med kollegor som har hanterat liknande frågor. Ärendena hanteras helt sömlöst och överskådligt i en och samma applikation.

Teams går dessutom att integrera med CTI från olika telefonoperatörer, eller varför inte använda av någon av de färdiga lösningarna för  VoIP som erbjuds på Azure Marketplace.  Koppla på en komplett kundtjänstlösning (anpassningsbar per klient/agent) som tillåter ens agenter att enkelt ta emot samtal, samarbeta med kollegor och lösa kundärenden.

Genom dessa steg kan du alltså koppla samman Microsoft Teams med Dynamics 365 eller valfri Power App. På så vis elimineras behovet av att byta emellan systemen och medarbetare i verksamheten kan fokusera sina insatser på ett och samlat ställe.

Nyfiken på hur Microsoft Dynamics kan hjälpa er organisation?

Läs mer här

Ställ en fråga till oss:

Kontakta oss direkt

Kristofer Dahlström – Marketing Cloud Specialist

+4670 605 20 65

kristofer.dahlstrom@amanzia.se